Hur får du ett EAN-nummer och en streckkod för din produkt?

får EAN nummer

EAN-nummer, även känt som produktidentifierare eller GTIN-nummer, är en unik kod som används för att identifiera en produkt. Den här artikeln guidar dig genom processen för att få ditt eget EAN-nummer.

Vad är ett EAN-nummer?

EAN står för European Article Number, men det är också känt som International Article Number. Det är en standardiserad 13-siffrig produktidentifierare som används globalt. EAN-numret är unikt för varje produkt och används för att spåra den i detaljhandeln. I USA och Kanada kallas det även för Universal Product Code (UPC)-nummer.

Varför behöver du ett EAN-nummer?

Ett EAN-nummer är nödvändigt för att sälja dina produkter i detaljhandeln. Det hjälper dig att spåra lager, göra ombeställningar och hantera försäljningsdata. Utan ett EAN-nummer kan det vara svårt att hantera din produkt i detaljhandeln.

Hur får jag ett EAN-nummer?

Att få ett EAN-nummer är en relativt enkel process: Du får EAN-nummer på vår streckkodssida för detaljhandeln – här kan du köpa antingen EAN- eller UPC-A-streckkoder. UPC-A-koder är avsedda att användas i USA och Kanada, EAN-13-streckkoder är avsedda för alla andra länder.

På vår webbplats kan du också bestämma om du vill dra nytta av streckkodsregistrering.

Vad får jag?

Om du beställer ett standardpaket med streckkoder får du ditt streckkodsnummer via e-post med streckkodsgrafiken i en bifogad fil.

Du kommer att få:

– ett unikt EAN-nummer;
– ett garantibevis
– streckkodsgrafik (4 olika format: (png, jpg, svg, pdf)
– Registrering av streckkod

Du kan sedan helt enkelt integrera streckkodsgrafiken i din produktförpackning och börja använda ditt streckkodsnummer. När butiken tar emot din streckkodade produkt skannar de streckkoden i sitt system och lägger in produktinformationen i sitt system. Produktinformationen visas sedan automatiskt när produkten skannas i kassan.

Den officiella streckkodsstorleken för detaljhandeln är 37,29×25,93 mm. Streckkoden kan officiellt förminskas till 80 % av detta (dvs. ca 20×30 mm) utan att det påverkar avläsningsprestandan, men om den förminskas mycket mer än så kommer streckkodsläsare ibland att ha problem med att avläsa streckkoden. Vissa återförsäljare kräver också att streckkoden uppfyller minimispecifikationer, så om det är möjligt bör streckkoden vara över 80% av standardstorleken. Fullständiga specifikationer hittar du här.

Vad mer kan du få?

1. Registrering

Detta ingår i våra streckkodspaket, men kan köpas till om du har en annan streckkod. Det är en valfri extratjänst som vi erbjuder för att öka din produkts internetprofil och säkerställa att din produktinformation visas när din streckkod skannas av skannrar för mobiltelefonappar.

2. ITF-14 Carton Codes

Detta är streckkoder för ytterkartonger som skapas från din EAN-13 streckkod för användning på kartonger med en specifik mängd av artikeln. dvs. en låda med 12 kan ha en ITF-14 kartongkod på den. Dessa krävs av vissa återförsäljare men är inte alltid nödvändiga.

3. Verifiering

Detta är en testskanning av din streckkod för att säkerställa att den skannas bra. Vissa återförsäljare kräver detta. Se “streckkodsacceptans” för att se om du kommer att behöva detta eller inte.

4. ISBN-bilder eller ISSN-bilder

Dessa krävs endast för böcker och tidskrifter.

5. QR-koder

Många vill ha dessa länkade till sina webbplatser så att människor kan skanna dem med en smartphone och automatiskt länkas till deras webbplats.

6. Kod 128 eller kod 39 streckkoder

Dessa är sekventiella streckkoder som genereras för spårning av tillgångar.

7. GLN-nummer

Dessa är sekventiella streckkoder som genereras för spårning av tillgångar. Vissa handlare kräver att du har ett globalt positionsnummer för att kunna ta emot dina beställningar.