Vad är ett EAN-nummer eller en streckkod?
EAN-nummer, även känt som produktidentifierare eller GTIN-nummer, är en unik kod som används för att identifiera en produkt. Den här artikeln guidar dig genom processen för att få ditt eget EAN-nummer.
EAN står för European Article Number, men det är också känt som International Article Number. Det är en standardiserad 13-siffrig produktidentifierare som används globalt. EAN-numret är unikt för varje produkt och används för att spåra den i detaljhandeln. I USA och Kanada kallas det även för Universal Product Code (UPC)-nummer.
En streckkod är en grafik som används för att representera en liten mängd information. De kan enkelt läsas av med en streckkodsläsare eller en smartphone-app. Streckkoder finns i många olika former. De används oftast i butikskassor för att se priset och lagra information om vilken produkt som har sålts. I det här fallet är streckkoden ett digitalt nummer med 12 (UPC-kod) eller 13 siffror (EAN-kod) som visas som en grafik.
Varför behöver du ett EAN-nummer?
Ett EAN-nummer är nödvändigt för att sälja dina produkter i detaljhandeln. Det hjälper dig att spåra lager, göra ombeställningar och hantera försäljningsdata. Utan ett EAN-nummer kan det vara svårt att hantera din produkt i detaljhandeln.
Hur man får ett EAN-nummer
Att få ett EAN-nummer är en relativt enkel process: Du får EAN-nummer på vår streckkodssida för detaljhandeln – här kan du köpa antingen EAN- eller UPC-streckkoder. UPC-koder är avsedda att användas i USA och Kanada, EAN-13-streckkoder är avsedda för alla andra länder.
På vår webbplats kan du också bestämma om du vill dra nytta av streckkodsregistrering.
Detta är vad du får
Om du beställer ett standardpaket med streckkoder får du ditt streckkodsnummer via e-post med streckkodsgrafiken i en bifogad fil.
Du kommer att få:
- ett unikt EAN-nummer
- Ett garantibevis
- streckkodsgrafik i 4 olika format: (png, jpg, svg, pdf)
- streckkodsregistrering
Du kan sedan helt enkelt integrera streckkodsgrafiken i din produktförpackning och börja använda ditt streckkodsnummer. När butiken tar emot din streckkodade produkt skannar de streckkoden i sitt system och lägger in produktinformationen i sitt system. Produktinformationen visas sedan automatiskt när produkten skannas i kassan.
Den officiella streckkodsstorleken för detaljhandeln är 37,29×25,93 mm. Streckkoden kan officiellt förminskas till 80 % av detta (dvs. ca 20×30 mm) utan att det påverkar avläsningsprestandan, men om den förminskas mycket mer än så kommer streckkodsläsare ibland att ha problem med att avläsa streckkoden. Vissa återförsäljare kräver också att streckkoden uppfyller minimispecifikationer, så om det är möjligt bör streckkoden vara över 80% av standardstorleken. Fullständiga specifikationer hittar du här.
Vad mer kan du få?
1. ISBN- eller ISSN-streckkoder
ISBN- och ISSN-streckkoder krävs endast för böcker och tidskrifter.
2. QR-koder
Många vill ha QR-koder länkade till sina webbplatser så att människor kan skanna dem med en smartphone och automatiskt länkas till deras webbplats.
3. Code 39 eller Code 128 streckkoder
Code 39 och Code 128 streckkoder är sekventiella streckkoder som genereras för spårning av tillgångar.
4. GLN-nummer
GLN-nummer är sekventiella streckkoder som genereras för spårning av tillgångar. Vissa handlare kräver att du har ett globalt positionsnummer för att kunna ta emot dina beställningar.
Hur du använder ett EAN-nummer och en streckkod
Sedan är det bara att integrera streckkodsgrafiken i produktförpackningen och börja använda streckkodsnumret. När butiken tar emot den streckkodade produkten skannar de streckkoden i sitt system och matar in produktinformationen i systemet. Produktinformationen visas sedan automatiskt när produkten skannas i kassan.
Den officiella streckkodsstorleken är 37,29 x 25,93 mm. Streckkoden kan officiellt förminskas till 80% av detta (dvs. ca 20×30 mm) utan att skanningsprestandan påverkas, men om den förminskas mycket mer än så kan streckkodsläsare ibland få problem med att skanna streckkoden. Vissa återförsäljare kräver också att streckkoden uppfyller vissa minimispecifikationer, så om möjligt bör streckkoden vara större än 80% av standardstorleken. Fullständiga specifikationer hittar du här.
Vi skickar streckkodsnummer via e-post med streckkodsbilder som bilagor i standardstorlek.
När du har fått din streckkod kan du enkelt och omedelbart börja använda den genom att följa dessa enkla steg:
1. Infoga streckkodsbilden i din produktförpackning eller design
Välj det format för streckkodsbilden som passar dig bäst (Bitmap, .eps, Tiff, Jpeg, Pdf). Nu kan du ändra storleken så att den passar din produktförpackning. Om du bestämmer dig för att göra detta, kom ihåg våra Streckkodsspecifikationer.
Du kan sedan integrera bilden i produktförpackningen, helst på en plan yta (för att säkerställa enkel skanning). Du kan också låta trycka självhäftande etiketter som kan fästas manuellt på produkten.
2. Få förpackningen tryckt
Nästa steg är att få förpackningen tryckt. Det är en bra idé att ta ett provtryck och kontrollera att streckkoden är korrekt utskriven och skannad. Om du behöver revidera streckkoden kan du skicka in det utskrivna provet för revidering innan du har tryckt hela produkten. För att ta reda på om du behöver verifiering, se här.
3. Skicka produkten till dina återförsäljare
Det är här som streckkoden kopplas till produkten. När streckkoden skannas för första gången läggs produktinformationen in i systemet av återförsäljaren. När streckkoden skannas visas din produktinformation.
Du kan registrera streckkoden när som helst före eller efter denna process.
Ytterligare information om streckkoder
Kontakta oss gärna om du har några frågor om oss eller våra streckkoder, eller se vår FAQ-sida.