Streckkoder för detaljhandeln

Streckkoder

EAN-koder för lansering av dina produkter och information till förstagångsköpare

Är du precis i början av din karriär inom detaljhandeln? Hör du begreppet EAN eller streckkod för första gången? Här hittar du information som sammanfattar allt som är viktigt för förstagångsköpare. Om du fortfarande har frågor kan du hitta mycket mer information i vår FAQ, eller så kan du skriva dina frågor till oss via e-post och chatt.

3 steg till en säljbar produkt

Detaljhandelsprodukter använder antingen EAN-13 eller UPC-A koder. Dessa används för alla detaljhandelsprodukter med undantag för böcker och tidskrifter.

EAN-koder (EAN-13) används främst i hela världen i alla länder utom USA och Kanada, där UPC-koder är vanligare. Skillnaderna mellan UPC-A och EAN-13 kan ses här.

1. Köp EAN-nummer och Streckkod

Lägg till önskat antal EAN-nummer i din varukorg, slutför betalningen och få dina varor via e-post inom några minuter.

Du kan välja om du vill beställa endast EAN-numret eller även streckkoden.

2. Länka produkt och Streckkod

Skapa en lista med ett EAN som tilldelats varje produkt. Ett EAN-nummer krävs för varje artikelvariant. Till exempel, 2 typer av honung i 2 kvantitetsvarianter vardera = 4 EAN-nummer.

Välj nu om streckkoden ska appliceras med en etikett eller integreras i designen.

Streckkoder och EAN

3. Erbjud produkten

När du har applicerat streckkoden på produkten skickar du EAN-listan till din återförsäljare och återförsäljaren lägger in nödvändig information för varje artikel i sitt varuhanteringssystem.

Genom denna process kan skannern tilldela dina artikeldata och din produkt har framgångsrikt anlänt till återförsäljaren.

Mer information om streckkoder

För att hitta mer information om vilka nummer och streckkoder du behöver, följ länkarna nedan:

Titta gärna på vår FAQ-sida eller kontakta oss om du har några frågor eller behöver råd.