Våra streckkoder används för närvarande i följande länder över hela världen: Australien, Bahrain, Belgien, Brasilien, Kambodja, Kamerun, Kanada, Kanalöarna, Kina, Cooköarna, Curacao, Cypern, Danmark, Dominikanska republiken, Östtimor, England, Fiji, Finland, Frankrike, Tyskland, Ghana, Grekland, Hong Kong, Indien, Irland, Israel, Italien, Jamaica, Japan, Jersey, Kiribati, Kuwait, Libanon, Litauen, Malaysia, Malta, Mauritius, Mexiko, Moçambique, Malta, Mauritius, Mexiko Malta, Mauritius, Mexiko, Moçambique, Nederländerna, Nya Kaledonien, Nya Zeeland, Nigeria, Norge, Papua Nya Guinea, Portugal, Rarotonga, Rwanda, Singapore, Skottland, Slovakien, Slovenien, Sydafrika, Sydkorea, Spanien, Sverige, Sultanatet Oman, Surinam, Schweiz, Taiwan, Thailand, Tonga, Förenade Arabemiraten, Uganda, Storbritannien, USA, Vanuatu, Nigeria, Wales, Zambia
Denna lista utökas ständigt, så meddela oss om ditt land inte finns med på listan så att vi kan se om det är ett nytt tillskott. Eller så kan du bli den första.
I slutet av 1990-talet gick UCC samman med GS1 och blev GS1-US. Som en del av denna förändring beslutade de att börja ta ut årliga licensavgifter för alla sina medlemmar, inklusive de som hade betalat en engångsavgift för streckkodsnummer på 1990-talet. Naturligtvis var många av dessa medlemmar inte nöjda med de nya årliga licensavgifterna, så en grupp av dem bestämde sig för att lämna in ett klagomål mot GS1. Medlemmarna vann i domstol i början av 2000-talet, vilket resulterade i en förlikning på flera miljoner dollar för GS1. En ytterligare konsekvens av denna stämning är beviset på att de ursprungliga numren som utfärdades av UCC på 1990-talet nu ligger utanför GS1:s kontroll, och därför krävs inga licensavgifter. Det är dessa nummer som köps av återförsäljare och säljs vidare. De är nya nummer eftersom de aldrig har använts på en detaljhandelsprodukt och är en del av GS1-systemet.
Streckkoder används för att se priset på varje produkt som skannas i kassan.
Streckkoder används för att hålla reda på lagret och se baserat på skanningarna i kassan när en produkt (eller produktvariant) behöver beställas om.
Detta innebär att om återförsäljaren bara använder streckkoderna för den första anledningen kan det vara okej att använda samma streckkod för olika produktvariationer (till exempel en produkt i olika färger eller storlekar. Men om handlaren också använder streckkoden för skäl 2, är det nödvändigt att ha en streckkod för varje produktvariant.
Vanligtvis föredrar handlare produkter som är lätta att hantera. Vissa återförsäljare vill helst undvika produkter där någon måste räkna och hålla reda på hur många som finns kvar i varje storlek och färg. Det är därför vi rekommenderar en streckkod för varje produktvariant.
Vi kan också organisera oberoende ackrediterade Barcode Audits, vilket innebär att våra streckkoder accepteras av fler butiker än någon annan återförsäljares streckkoder.
För mer information om vilka butiker som inte accepterar vår streckkod och vilka som kräver verifieringsrapporter, se Streckkodsacceptans.
Om du är intresserad av mer information kan du läsa mer på sidan Skillnaden mellan UPC-A och EAN-13.

- Billiga streckkoder – 1 streckkodspaket börjar på £166 och blir billigare ju mer du köper.
- Inga löpande avgifter – streckkoder säljs till ett engångspris, så du betalar bara en gång.
- Levererade streckkodsbilder – Vi erbjuder även högupplösta streckkodsbilder (600 dpi) i 5 olika format (Bitmap, eps, TIFF, JPEG och PDF) för din bekvämlighet.
- Inga obligatoriska medlemskap – Dessa inkluderar tidskrävande formulär och penningkrävande avgifter.
- Snabb service – du får dina streckkoder omedelbart (om du beställer en streckkod för detaljhandeln) eller inom 12 timmar. Vi kan påskynda tjänsten om du behöver något snabbt.
- Kan tillhandahålla ackrediterade verifieringsrapporter – vi kan tillhandahålla oberoende godkända verifieringsrapporter, vilket innebär att våra streckkoder accepteras av fler butiker än någon annan återförsäljare.
Ta gärna en titt här för mer information.
Om du har några andra frågor är du välkommen att kontakta oss.