FAQ – vanliga frågor och svar

FAQ - vanliga frågor och svar enciklopaedi
Behöver du hjälp med din beställning eller har du en fråga som du vill ha svar på direkt? Klicka bara på ett av avsnitten nedan för att hitta svaret. Om du fortfarande inte hittar svaret på din fråga kan du skicka ett e-postmeddelande till [email protected].

En streckkod är en grafik som används för att representera en liten mängd information som sedan enkelt kan läsas av en streckkodsläsare eller mobiltelefonapp. Streckkoder finns i många olika former, men används oftast i livsmedelsbutiker där streckkoden innehåller pris- och produktinformation som enkelt kan registreras i kassan. Här är streckkoden ett 13- (eller 12-) siffrigt nummer som visas som en grafik.

forskellige typer stregkode
Olika typer av streckkoder
Streckkodssystemet grundades på 70-talet av George Laurer. Det är ett universellt system som syftar till att hålla en översikt över varor och priser över hela världen. Detta system används idag i nästan alla butiker och fungerar endast eftersom varje streckkod är tilldelad endast en specifik produkt. En streckkod kan därför inte användas för två olika produkter. Både UPC-A-nummer och EAN-13-nummer ingår i detta system.

George Laurer
George Laurer
Vi säljer en mängd olika streckkoder, både detaljhandelsstreckkoder (EAN & UPC) och icke-detaljhandelsstreckkoder (inkl. QR-koder, Code 128/39, ITF-14 streckkoder). Det vi säljer mest av är dock EAN-13-streckkoder. Det är de vanligaste streckkoderna i alla butiker utanför USA (med undantag för böcker och tidskrifter). Våra nummer kommer från samma ursprungliga system som GS1-numren, men ligger nu utanför deras kontroll. Därför kan vi sälja dem mot en engångsavgift.

Det korta svaret är: Ja, för det mesta. De flesta butikschefer tycker att det är enklast om varje produkt som kommer in i deras butik har en streckkod, och många kräver det. Det innebär att streckkoder öppnar dörren till butikerna och gör det möjligt att göra din produkt mer tillgänglig. Om du bara säljer din produkt i din egen butik och inte vill ändra på det i framtiden kanske du inte behöver streckkoder. Du kan också använda andra system eller koder, som kan vara billigare eftersom de kan vara för eget bruk och inte en del av ett större system.

Både UPC-A och EAN-13 används i butiker över hela världen, men de 12-siffriga UPC-A-koderna är vanligast i USA, medan EAN-13-koderna är vanligast i alla andra länder. Krypteringen av de två streckkoderna är mycket likartad. Faktum är att en UPC-A-streckkod kan krypteras som en EAN-13-streckkod om du bara använder en 0 framför de andra siffrorna. Om den första siffran i EAN-13-numret är en ”0” kommer staplarna i både EAN-13 och UPC-A (utan den inledande ”0”) att vara identiska. Streckkodsläsare kan i allmänhet enkelt läsa båda typerna av streckkoder, men vi rekommenderar UPC-A om din produkt uteslutande eller huvudsakligen kommer att säljas i USA. Om din produkt kommer att säljas i andra länder är en EAN-13-streckkod bäst.

Om du är intresserad av mer information kan du läsa mer på sidan Skillnaden mellan UPC-A och EAN-13.

Det är bäst att använda olika streckkoder för varje produkt eller produktvariant. Detta beror på att butiker använder streckkoder av två huvudsakliga skäl:

Streckkoder används för att se priset på varje produkt som skannas i kassan.
Streckkoder används för att hålla reda på lagret och se baserat på skanningarna i kassan när en produkt (eller produktvariant) behöver beställas om.

Detta innebär att om återförsäljaren bara använder streckkoderna för den första anledningen kan det vara okej att använda samma streckkod för olika produktvariationer (till exempel en produkt i olika färger eller storlekar. Men om handlaren också använder streckkoden för skäl 2, är det nödvändigt att ha en streckkod för varje produktvariant.

Vanligtvis föredrar handlare produkter som är lätta att hantera. Vissa återförsäljare vill helst undvika produkter där någon måste räkna och hålla reda på hur många som finns kvar i varje storlek och färg. Det är därför vi rekommenderar en streckkod för varje produktvariant.

De enda typer av produkter som säljs i butik som inte använder EAN-13 streckkodere är böcker och tidskrifter. Alla andra produkter använder EAN-13 eller UPC-A streckkoder – köp dem här.

Våra streckkoder accepteras i nästan alla butiker världen över, men det finns några få undantag. De enda butiker som vi känner till som inte accepterar våra streckkoder är ”Super Cheap Retail Group” och ”Woolworths Australia Central Branches” i Australien, ”Walmart, Sam’s Club, Krogers, Fred Mayers, Macy’s & JC Penney’s” i USA och ”Super Retail Group and Foods Auckland and Wellington Branches [Food only]”. Förutom dessa butiker har vi sålt tiotusentals av dessa streckkoder och har aldrig stött på några problem med andra butiker.

Vi kan också organisera oberoende ackrediterade Barcode Audits, vilket innebär att våra streckkoder accepteras av fler butiker än någon annan återförsäljares streckkoder.

För mer information om vilka butiker som inte accepterar vår streckkod och vilka som kräver verifieringsrapporter, se Streckkodsacceptans.

Nej, vi garanterar inte detta – inget streckkodsföretag kan garantera detta. Återförsäljare är fria att välja sina egna streckkodskrav, oavsett om de är vettiga eller inte. Dessa krav kan också komma att ändras. Vi har dock sålt tusentals streckkoder över hela världen och är övertygade om att återförsäljarna, förutom de butiker som nämns ovan, kommer att acceptera våra streckkoder. Om du är osäker är du välkommen att kontakta oss för att undersöka specifika butiker.

Om du köper 1 streckkodsnummer kommer du inte att få något företagsprefix (inget streckkodsföretag tillhandahåller detta). Om du däremot vill köpa antingen 10, 100, 1000 eller 10 000 streckkoder av oss kan vi erbjuda dig ett unikt företagsprefix. Företagsprefixets längd beror på hur många variationer som krävs för att få ihop de 13 siffrorna. Så om du beställer 10 streckkoder kommer ditt företagsprefix att vara 1 siffra längre än om du beställer 100.

En streckkod är helt enkelt ett unikt nummer som kodas som en bild. Den innehåller alltså ingen företags- eller produktinformation. När streckkoden används i butiker är produktinformationen kopplad till streckkoden i butikens skanningssystem, så när streckkoden skannas kopplar den datorn till den tillhörande produktinformationen.

Du kan beställa en streckkod här. EAN-13 streckkoder är det första alternativet. Här kan du också välja att köpa till streckkodsregistrering. När du går vidare till utcheckningen kan du välja att betala med kreditkort eller betala via paypal eller mobile pay. När betalningen är genomförd skickar vi din streckkod via e-post med bilderna som bilagor. Om du vill betala via banköverföring eller någon annan alternativ metod, vänligen mejla oss.

När du får din streckkod med grafik på bilagorna kan du enkelt integrera dem i dina produktförpackningar eller få dem tryckta på självhäftande etiketter. Du kan ändra streckkodens storlek innan du gör det om du vill, men du bör vara medveten om streckkodens mått. När en återförsäljare tar emot streckkoden och produkten skannar de streckkoden i systemet och anger produktinformationen, så när streckkoden skannas efter denna punkt visas produktinformationen automatiskt.

Ja, det gör de. Vi kan tillhandahålla både EAN-13-streckkoder (används över hela världen) och UPC-A-streckkoder (för användning i USA och Kanada).
Våra streckkoder används för närvarande i följande länder över hela världen: Australien, Bahrain, Belgien, Brasilien, Kambodja, Kamerun, Kanada, Kanalöarna, Kina, Cooköarna, Curacao, Cypern, Danmark, Dominikanska republiken, Östtimor, England, Fiji, Finland, Frankrike, Tyskland, Ghana, Grekland, Hong Kong, Indien, Irland, Israel, Italien, Jamaica, Japan, Jersey, Kiribati, Kuwait, Libanon, Litauen, Malaysia, Malta, Mauritius, Mexiko, Moçambique, Malta, Mauritius, Mexiko Malta, Mauritius, Mexiko, Moçambique, Nederländerna, Nya Kaledonien, Nya Zeeland, Nigeria, Norge, Papua Nya Guinea, Portugal, Rarotonga, Rwanda, Singapore, Skottland, Slovakien, Slovenien, Sydafrika, Sydkorea, Spanien, Sultanatet Oman, Surinam, Schweiz, Taiwan, Thailand, Tonga, Förenade Arabemiraten, Uganda, Storbritannien, USA, Vanuatu, Nigeria, Wales, Zambia
Denna lista utökas ständigt, så meddela oss om ditt land inte finns med på listan så att vi kan se om det är ett nytt tillskott. Eller så kan du bli den första.

Vi erbjuder lagliga streckkodsnummer till ett överkomligt engångspris. Några av våra erbjudanden inkluderar:

  1. Billiga streckkoder – 1 streckkodspaket börjar på £166 och blir billigare ju mer du köper.
  2. Inga löpande avgifter – streckkoder säljs till ett engångspris, så du betalar bara en gång.
  3. Levererade streckkodsbilder – Vi erbjuder även högupplösta streckkodsbilder (600 dpi) i 5 olika format (Bitmap, eps, TIFF, JPEG och PDF) för din bekvämlighet.
  4. Inga obligatoriska medlemskap – Dessa inkluderar tidskrävande formulär och penningkrävande avgifter.
  5. Snabb service – du får dina streckkoder omedelbart (om du beställer en streckkod för detaljhandeln) eller inom 12 timmar. Vi kan påskynda tjänsten om du behöver något snabbt.
  6. Kan tillhandahålla ackrediterade verifieringsrapporter – vi kan tillhandahålla oberoende godkända verifieringsrapporter, vilket innebär att våra streckkoder accepteras av fler butiker än någon annan återförsäljare.

Ta gärna en titt här för mer information.

Ja, vi garanterar att de streckkodsnummer vi säljer aldrig har sålts eller använts tidigare. Våra nummer är unika och kommer från Uniform Code Council (numera GS1 US). Vi tillhandahåller garantibevis som du kan använda som bevis på att du äger streckkodsnumret, och vi har också en skriftlig garanti från det företag som dessa streckkoder kommer från att dessa nummer endast är avsedda för återförsäljning. Företaget vi får dem från rekommenderas av George Laurer (uppfinnare av UPC-streckkoden). Dessutom kontrollerar vi våra nummer för olaglig användning på internet före försäljning, så att du kan vara säker på att ingen använder dem olagligt vid försäljningstillfället.

Nej, när du har köpt en streckkod från oss är den din för livet och du är fri att använda den som du vill. Vi har ett urval av streckkoder som inte kräver årliga avgifter eftersom de ligger utanför GS1:s kontroll nu. Den fördelen för vi vidare till konsumenten.

Under 1990-talet etablerades GS1 i de flesta delar av världen. De licensierade sina 13-siffriga streckkodsnummer till sina medlemmar (och som diskuterats tidigare tar de ut både medlemsavgifter och anslutningsavgifter). Det fanns dock en separat organisation i USA – Uniform Code Council (UCC) – som sålde 12-siffriga streckkodsnummer till sina medlemmar för ett engångspris (det fanns inga löpande licensavgifter). UCC konkurrerade effektivt med GS1. Deras 12-siffriga nummer var i praktiken en delmängd av det 13-siffriga systemet.

I slutet av 1990-talet gick UCC samman med GS1 och blev GS1-US. Som en del av denna förändring beslutade de att börja ta ut årliga licensavgifter för alla sina medlemmar, inklusive de som hade betalat en engångsavgift för streckkodsnummer på 1990-talet. Naturligtvis var många av dessa medlemmar inte nöjda med de nya årliga licensavgifterna, så en grupp av dem bestämde sig för att lämna in ett klagomål mot GS1. Medlemmarna vann i domstol i början av 2000-talet, vilket resulterade i en förlikning på flera miljoner dollar för GS1. En ytterligare konsekvens av denna stämning är beviset på att de ursprungliga numren som utfärdades av UCC på 1990-talet nu ligger utanför GS1:s kontroll, och därför krävs inga licensavgifter. Det är dessa nummer som köps av återförsäljare och säljs vidare. De är nya nummer eftersom de aldrig har använts på en detaljhandelsprodukt och är en del av GS1-systemet.

Den officiella standardstorleken för en EAN-13 streckkod är 37,3×25,9mm. Denna kan formellt förminskas till 80% av storleken (ca 20x30mm) eller förstoras till 200% storlek. Det beror på återförsäljaren om du kan komma undan med en mindre eller större storlek, men om du behöver en verifieringsrapport måste du följa standarderna, annars kommer streckkoden inte att klara verifieringsrapporten. Det är alltid en bra idé att göra en testskanning av din streckkod innan du skickar den till butikerna. Titta gärna på streckkodsmått för att se de officiella kraven.

Nej – det finns ingen aktuell officiell databas där streckkoder kan registreras (varken nationellt eller internationellt). Registrering av streckkoder krävs inte. Istället är det upp till återförsäljare och GS1 att se till att varje nummer bara säljs en gång och upp till tillverkare (du) att se till att varje streckkod bara tilldelas en produkt. Vi erbjuder en tillvalstjänst för streckkodsregistrering som har flera fördelar. Titta gärna här för mer information.

George Laurer uppfann det 12-siffriga streckkodssystemet UPC-A när han arbetade för IBM. Han stöder återförsäljare av streckkodsnummer som vårt och gillar inte hur GS1 har beslutat att begränsa marknadstillträdet genom att ta ut höga avgifter. Läs mer om streckkodens historia här.

Internatonal Barcodes Network bildades för att öka tillgängligheten av streckkoder och streckkodsinformation för återförsäljare över hela världen. De gör detta genom att ha lokala kontor där lokala licenstagare, som känner till sina enskilda marknader, tillhandahåller streckkodsnummer för återförsäljare till ett rimligt pris på kundens modersmål.

Ja, det är möjligt att skriva ut din streckkod i något annat än svartvitt, men avläsningen av streckkoden är beroende av att det finns en bra kontrastnivå mellan bakgrunden och strecken. En ljusgul streckkod på en vit bakgrund skulle alltså inte fungera bra, medan en mörkblå på en vit bakgrund förmodligen skulle skannas fint. Återigen är det en bra idé att göra en testskanning innan du skriver ut på alla dina produkter.

Böcker använder ISBN-streckkoder (International Standard Book Numbers). Det innebär att du först måste skaffa ett ISBN-nummer för att få en ISBN-streckkod. Information om hur du skaffar ISBN-nummer finns här.
För tidskrifter används ISSN-streckkoder (International Standard Serial Number). För att få en av dessa behöver du först ett 8-siffrigt ISSN-nummer. Detta kan sedan ändras till en 13-siffrig streckkod – eller olika andra stilar, inklusive ett 13+2-format för separata utgåvor etc. För information och inköp av ISSN-nummer eller streckkoder, se vår streckkodssida för tidskrifter.

Globala lokaliseringsnummer är globalt unika nummer som används av vissa återförsäljare som en lokaliseringsidentifierare för leverantörer. Dessa kan köpas här.

Våra streckkoder börjar med ”07”. Det betyder att själva streckkoden kommer från USA, men det säger ingenting om själva produktens ursprung. Produkter från vilket land som helst kan använda streckkoder från USA och vice versa. OBSERVERA att ”landskoden” INTE säger någonting om produktens ursprungsland – den visar ENDAST ursprungslandet för streckkodsnumret.

Om du har några andra frågor är du välkommen att kontakta oss.